راه اندازی IP Phone سیسکو
چگونه یک تلفن سیسکو یا IP Phone سیسکو را راه اندازی کنیم؟ انجام این کار بسیار ساده است. در این مقاله، نحوهی راه اندازی IP Phone سیسکو و مراحل و نکات اصلی آن را به اشتراک خواهیم گذاشت. با RootLan همراه باشید.
شکل زیر نمای کلی از روند راه اندازی یک تلفن یا همان IP Phone سیسکو را بازگو می کند. اگر از یک سوئیچ سیسکو با قابلیت PoE استفاده میکنید، کار ساده خواهد بود. کلمه PoE سرواژه عبارت Power over Ethernet است. برای راه اندازی تلفن سیسکو مراحل زیر را دنبال کنید.
مراحل راه اندازی IP Phone سیسکو
دریافت برق از سوئیچ: اگر سوئیچ سیسکو مورد نظر قادر به ارائه PoE باشد؛ یک سیگنال سریع پالس را که FLP نام دارد، ارسال میکند. این سوئیچ با استفاده از FLP تعیین میکند که آیا دستگاه متصل شده [در اینجا IP Phone سیسکو] غیرفعال است یا خیر.
بارگذاری حافظه ذخیره شده در تلفن: Phone IP سیسکو دارای مقداری حافظه فلش است که در آن نسخهای از سیستم عامل و تنظیمات تعریف شده توسط کاربر ذخیره میشود. در هنگام راه اندازی، تلفن بوت استرپ را بارگذاری میکند که حاوی یک فایل ایمیج در حافظه فلش است. با استفاده از این Image نرم افزار و سخت افزار خود را اولویت بندی میکند.
پیکربندی VLAN: پس از دریافت برق و انرژی و روشن شدن تلفن، سوئیچ یک پکت Cisco Discovery Protocol را به Phone IP ارسال میکند. اگر این ویژگی پیکربندی شده باشد؛ پکت پروتکل کشف سیسکو، تلفن را با اطلاعات صوتی VLAN آماده به کار میکند.
دریافت آدرس IP و سرور TFTP: تلفن، درخواستی به سرور DHCP ارسال میکند. DHCP سرور با حداقل یک آدرس IP، یک Subnet Mask و آی پی TFTP به تلفن پاسخ میدهد. IP Phone نیز متعاقبا به TFTP سرور پاسخ میدهد. سرور TFTP دارای پرونده های پیکربندی با پسوندهای cnf یا xml است. از آن برای ارتباط با سایر تلفنها استفاده میشود که شامل پارامترهایی برای اتصال به CallManager سیسکو کاربرد دارد.
سرور TFTP اطلاعات پیکربندی مربوط به آن IP Phone را ارسال میکند که حاوی لیست سفارش شده تا حداکثر سه CallManager است. به طور کلی، هر زمان که تغییری در Cisco CallManager انجام شود که به ریست گوشی نیاز باشد؛ تغییر در فایل پیکربندی آن تلفن ایجاد خواهد شد. اگر تلفن با XML سازگار باشد، فایل XMLDefault.cnf.xml را درخواست میکند. در غیر این صورت فایل cnf را درخواست خواهد کرد.
اگر ثبت خودکار را در CallManager سیسکو فعال کرده باشید، تلفنها از یک پرونده پیشفرض تنظیمات با نام sepdefault.cnf.xml از سرور TFTP استفاده میکنند. اگر به صورت دستی تلفنها را به دیتابیس CallManager سیسکو وارد کنید، Phone IP به فایل cnf.xml که به نام دستگاه شما مرتبط است دسترسی پیدا میکند. فایل cnf.xml همچنین حاوی اطلاعاتی است که به گوشی نشان میدهد کدام Image باید بارگیری شود. اگر این ایمیج با آنچه که در حال حاضر بر روی تلفن است، متفاوت باشد؛ دستگاه از سرور TFTP ایمیج جدید را درخواست میکند. این فایل باید با پسوند bin ذخیره شده باشد.
ثبت نام با CallManager سیسکو: پس از به دست آوردن پرونده از سرور TFTP، تلفن تلاش میکند تا یک اتصال TCP را به لیست تماسهای مهم Cisco CallManager ایجاد کند.